Glemt Passord?

Kommunal arkivordning

ARKIVANSVAR

Rådmannen har det overordnede administrative ansvaret for kommunens arkiver. Den videre ansvarsfordelingen er avhengig av organinndelingen i den enkelte kommune. Kvinesdal kommune er organisert som et arkivorgan.  Skolenes arkivtjeneste er faglig underlagt kommunens øverste arkivansvarlige.   BEHANDLINGSANSVAR

I følge Personopplysningsloven skal den behandlingsansvarlige bl.a. bestemme formålet med behandlingen av personopplysninger og hvilke hjelpemidler som skal brukes. I en kommune er det ordføreren som er tillagt dette formelle ansvaret. Imidlertid skal det utpekes personer som har det daglige ansvaret for å etterleve den behandlingsansvarliges plikter. Ved grunnskolene vil det ofte være rektor, men dette må det gjøres et formelt vedtak om.

ARKIVPLAN FOR KOMMUNEN

Arkivforskriften (§ 2-2) krever at hvert offentlig organ skal ha en ajourført arkivplan, som inneholder retningslinjer og regelverk som er bindende for arkivtjenesten. Denne arkivrettledningen for grunnskolen må forstås som en presisering og utdyping av arkivrutinene i arkivplanen til kommunen.

RETNINGSLINJER FOR ARKIVTJENESTEN

Arkivrutinene skal fortrinnsvis være like for hele kommunen/organet. De viktigste retningslinjene for den kommunale arkivtjenesten er disse:

- Alle saksdokumenter skal registreres i kommunens elektroniske sak-/arkivsystem og

arkiveres i det fysiske arkivet. Dersom det eksisterer fagsystemer innen skolen som tilfredstiller arkivforskriftens krav til journalføring og/eller elektronisk lagring av saksdokumenter, kan disse brukes etter avtale med kommunens arkivleder. Der det ikke finnes tilknytning til elektroniske systemer skal man føre manuell postjournal.

- Materiale som ikke er arkivverdig, men som inneholder viktig informasjon, skal ikke i arkivet, men plasseres i f.eks. kontorbiblioteket. De ansattes personlige arbeidsnotater er deres eget ansvar og skal heller ikke i arkivet.

- Saksarkivene skal være ordnet etter samme versjon av kommunens arkivnøkkel (K-kodene) i hele kommunen.

- Fra 01.08.2013 ble det innført fullelektronisk elevarkivarkiv i grunnskolen i Kvinesdal kommune. Fra 01.08.2014 ble også elevmappene i barnehagene fullelektroniske.

- Arkivet skal på en trygg måte ta vare på rettslig og historisk dokumentasjon for ettertiden.